Förlis eller ankring?
Genom Arles i Provence i 11 knob.
I Frankrike regnar det så mycket att vattnet i Seine i Paris har stigit med sex meter. Vi är glada att det inte är där vi är, men det är också mer vatten än vanligt på Sâone och Rhône. Faktisk så mycket, att vi får avvakta att köra ut på floden, tills vattnet har sjunkit undan med en halv meter.
På Rhône glädjer min besättning Johan och jag oss över den starka ström, som gör att vi går i över 11 knop. Det går plötsligt snabbt ner mot Medelhavet.
Morgon på Rhône
“Vad är det för ljud?” ropar jag till Johan. Stämningen ändras direkt och jag är orolig. Något hyler som fläktremmen på min svärmors SAAB från´91. Det är inte länge sen jag bytade fläktremmen på Anna Lisa, så det borda inte vara den. Jag slår av på farten. Det brukar hjälpa på SAAB:en, men ljudet är fortfarande där.
“Det är inte motorn” svarar Johan, men något hyler fortfarande. Då upptäcker jag att det är kontrollpanelen till motorn. Den röda lampan som varnar för hög temperatur lyser också. Motorn måste stängas av genast för att den inte ska ta skada. Men hur då? Vi har 5 knops medström, stänger vi motorn kan vi inte styra och det vill vara en fråga om halva minuter innan vi spolas upp på stranden. Hur båten ska klara det i fem knops medström vågar jag inte tänka på.
Floden går denna dagen långt upp i land och vattnar träden.
“Vi måste ankra” ropar jag och ger Johan instruktioner om att styra upp emot strömmen medan jag själv lossar ankaret i fören. Det är sju meter djupt och jag släpper ut 30 meter kätting. Jag glädjs över att vi har investerat i ordentlig ankarutrustning. Egentligen var det för att det är för dyrt att gå i hamn i Medelhavet - jag hade inte trott att vi skulle ankra mitt på Rhône.