Martyr
Vad ska man tänka på när man väljer Anod?
Två olika metaller som sänks ner i en elektrolyt (i båtlivet vatten) bildar ett galvaniskt element som i sin tur ger upphov till en strömvandring. (Som ett litet batteri) Anoden i elementet förlorar material till katoden och det innebär att anoden korroderar (rostar), den får synliga skador. Galvanisk korrosion har uppstått. Strömvandringen sker om skillnaden i elektropotential mellan materialen är minst 0,05 Volt. Högre potentialskillnad ger att det fortare börjar korrodera.
För att båten eller dess delar inte ska bli en anod används olika material i olika typer av vatten. Med rätt anod blir båten en katod i stället och påverkas inte. Metallerna som används är olika typer av legeringar och inte 100% rena. Detta för att skapa rätt elektropotential. Legeringarna håller alltid eller är bättre än dom krav som ställs av US Military i deras kravspecifikationer.
Zink är den oädlaste metallen i saltvatten men fungerar inte i sötvatten då det skapas en hinna på anoden som hindrar strömvandringen efter ett tag.
Magnesium fungerar bara i färskvatten på stål och aluminiumbåtar.
Aluminium fungerar i dom flesta applikationerna och används i dag av alla utombordartillverkare.