Våra köp- och leveransvillkor
Watski.se drivs av Watski AB med organisationsnummer 559218-8949, Lockarpsvägen 6b, 213 76 Malmö, Sverige. Du kan kontakta Watski.se per mejl: kundservice@watski.se. Dessa köp- och leveransvillkor gäller för privatpersoner och vid köp av varor på watski.se med leverans i Sverige.
Beställning och betalning
Watski.se har öppet 24 timmar om dygnet, så du kan handla när det passar dig. Du väljer de varor du vill köpa och lägger de i ”kundvagnen”. Vid kassan kan du själv kontrollera att alla uppgifter stämmer som priset på varan, antalet varor samt fraktavgift. Du kan endast beställa varor som finns i lager. Eventuella fraktavgifter och rabatter beräknas innan du är redo att betala.
Vi har ett samarbete med betalningstjänsten Klarna som ger dig en trygg och säker betalning. Klarnas olika betalningsalternativ är att betala direkt från kontot, betala mot faktura eller dela upp betalningen. Genom att välja Klarna som betalningsalternativ, godkänner du även deras villkor.
Betalningar med bankkort hanteras genom Klarna. Det reserverade beloppet debiteras inom 1-2 bankdagar efter att din beställning har skickats. Frågor gällande kortbetalning hänvisas till Klarnas kundtjänst.
Läs mer om Klarna här: https://www.klarna.com/se/smoooth/.
Du kan också välja direktbetalning via din internetbank eller kortbetalning (Visa eller MasterCard) eller Swish.
När du har registrerat din beställning och fått en orderbekräftelse, har vi inte längre möjlighet att avbryta din order, speciellt under högsäsong. Vi gör dock alltid vårt yttersta för att hjälpa dig. Vänligen kontakta vår kundservice för att få hjälp med ditt ärende.
Leveransalternativ
Dina varor skickas med PostNord eller Bring, beroende på ditt val i kassan. Med PostNord kan du välja leverans till ombud eller direkt till din dörr, medan Bring erbjuder leverans till valfritt ombud. Leveranstiden är normalt 1-3 vardagar till ombud och 1-3 vardagar för hemleverans med PostNord. Beställningar innan kl. 12.00 skickas samma dag, och vid metervaror tillkommer en extra leveransdag.
Orderbekräftelse
När du har gjort en order hos Watski får du samtidigt en orderbekräftelse till den angivna e-postadressen. Det finns inget bindande köpeavtal med Watski innan du har mottagit orderbekräftelsen. Är du medlem i Watskis kundklubb, hittar du alltid dina orderbekräftelser/kvitton under mina sidor.
Priser
Alla priser på Watski.se är inklusive 25% moms och i svenska kronor. Priserna gäller inom Sveriges gränser. Om en order har en fraktavgift kommer detta framgå innan ett köp genomförs.
Vi reserverar oss för eventuella prisavvikelser, leveransfel, utsålda varor, tryckfel mm. på grund av mänskliga och tekniska fel samt t.ex valutaförändringar och skatteförändringar.
Kampanjer
Våra kampanjpriser gäller under en begränsad tid och den sista giltighetsdagen för det nedsatta priset står alltid på produktsidan. Våra outletpriser gäller fram tills att produkten tar slut på lagret. Erbjudanden som finns under våra säsongskampanjer eller t.ex. Blue Weekend eller Black Friday, kan inte kombineras med andra kampanjkoder eller rabattkoder. På köp som har gjorts under Black Friday eller Blue Weekend tillämpas vanliga köp- och leveransvillkor.
På grund av den höga belastningen under en pågående kampanj, har Watski inte möjlighet att avbryta beställningar som redan har gjorts. Eventuella returer måste göras efter leverans.
Rabattkoder
Våra rabattkoder gäller enbart under begränsade tidsperioder och kan ha speciella villkor kopplade till sig. Koderna kan vara begränsade så att de enbart kan utnyttjas i samband med vissa produkter, kategorier eller märken. Rabattkoderna kan inte kombineras med redan nedsatta priser.
Alla rabattkoder som du vill utnyttja måste anges under köpet, innan du betalar för beställningen. Du får inte tillgodoräkna dig en glömd rabattkod när beställningen väl har gjorts.
Ej utlösta paket
Paketet ligger kvar hos postombud i 7 dagar från ankomstdagen. Vid ej uthämtade paket återbetalas inte ordinariefrakten samt att kunden står för returfrakten på 119 kr. Vi tar även ut en en administrationsavgift på 199 kr för att hantera returen och täcka eventuella avgifter som uppstår på grund av att paketet inte hämtats ut. Avgift 199 kr + utgående frakt 79 kr + returfrakt 119 kr = 397 sek.
Ej mottagen hemleverans:Om kunden ej tar emot sin hemleverans och paketet går i retur till oss, återbetalas inte ordinariefrakten samt att kunden står för returfrakt på 119 kr. Vi tar även ut en administrationsavgift på 499 kr oavsett produktens storlek och pris. Kostanden blir totalt för kunden Avgift 499 kr + utgående frakt 149 kr + returfrakt 119 kr = 767 kr.
PriceRunner Köpgaranti
När du handlar hos oss omfattas du av PriceRunner Köpgaranti. Därmed är ditt köp skyddat upp till 50.000 kronor om något skulle gå fel. Köpgarantin är gratis och gäller för registrerade användare hos PriceRunner.
För dig som inte är medlem på PriceRunner och besökt oss genom deras tjänst så kan du ändå få ditt köp omfattat av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är att inom en timme registrera dig gratis på deras hemsida. Det går på ett kick! Registrera dig för PriceRunner Köpgaranti här.
Om du vill att ditt köp ska täckas av Köpgarantin så måste din beställning vara adressrad till den adress du är skriven på. Med Köpgarantin får du ersättning om en vara är defekt, om en enskild vara saknas vid leverans, om leverans av vara uteblir eller om varan är felaktig.
PriceRunner Köpgaranti ersätter dig som kund för både inköps- och fraktkostnader och eventuell direkt ekonomisk skada som du lidit. För värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader betalas ingen ersättning.
På PriceRunner hittar du en lista på kategorier som ej omfattas samt kompletta villkor och regler som gäller.
Presentkort
Presentkortet gäller i två (2) år. Giltighetsperioden anges på presentkortet. Presentkortet kan användas delvis i obegränsat antal gånger tills presentkortets värde är slut. Presentkortet kan inte fyllas på med mer pengar och kan inte bytas mot kontanter. Presentkortet ska betraktas som ett värdedokument. Presentkortet kan inte kopplas till en viss person och Watski ansvarar ej för förlorat presentkort.
En överenskommelse av köp träder endast i kraft när Watski bekräftar köpet via e-post till den e-postadress som konsumenter har angett vid beställning. Konsumenten är ansvarig att all ifylld information är korrekt vid köp av ett presentkort. Watski ansvarar inte för att ersätta fel eller liknande som har orsakats av felaktig information.
Watski kundklubb
Att vara medlem i Watskis kundklubb, ger kunden många fördelar så som unika erbjudanden och förtur till Rea samt stående rabatt på köp i utvalda produktkategorier. Medlemskapet är kostnadsfritt och utan bindningstid, du kan när som helst begära att avsluta ditt medlemskap genom att kontakta vår kundtjänst. Medlemskapet med dess förmåner aktiveras genom att registrera sig som medlem. Här hittar du villkoren för Watskis kundklubb.
Personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till Watski AB hanteras enligt GDPR och med största respekt. Med ditt samtycke använder vi insamlad information för att fullgöra våra åtaganden mot dig och tillhandahålla den service du förväntar dig. Vi behöver dina personliga uppgifter för följande ändamål:
• För att du ska kunna skapa ett personligt medlemskonto på watski.se.
• För att vi ska kunna behandla din beställning och betalning samt kunna leverera den till dig
• För att kunna meddela leveransstatus, eller kontakta dig i händelse av problem med leveransen av din order.
• För att kunna beräkna den bonus du har rätt till som kundklubbsmedlem och erbjuda dig rätt förmåner därefter.
• För att kunna skicka dig intressanta erbjudanden och annan marknadsföring via mejl och SMS samt information om händelser och kampanjer på watski.se
I vår Cookies- och sekretesspolicy finner du samlad information om hur Watski AB hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kring dessa. Du har enligt lag rätt att få ta del av den information som vi har registrerad om dig, och få uppgifter ändrade eller raderade. För mer information om det vänligen läs vidare i vår sekretesspolicy här.
Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Öppet köp
För vissa produkter gäller 14 dagars öppet köp i enlighet med lagen om distanshandel. Dessa är engångsfärg, lack, fogmassa, uppblåsbara flytvästar, beställningsvaror och produkter från vår fyndhörna.
Returer och ångerrätt
Behöver du returnera en vara som är köpt på www.watski.se så skall du registrera ditt ärende på www.watski.se/return-consumer. Där kan du också ladda ner och skriva ut en fraktsedel för returfrakten. Observera att konsumenten alltid står för returfraktkostanden och ser till att varorna är ordentligt inslagna. Konsumenten har ansvaret för paketet/varorna tills det är mottaget av Watski. Spara därför alltid kvitto från postombudet med spårnummer.
Vid köp hos Watski har konsumenten 60 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller från den dag konsumenten mottar varan. Skulle konsumenten utnyttja sin ångerrätt inom 14 dagar återbetalas hela beloppet inklusive fraktkostnad. Utnyttjar konsumenten ångerrätten efter 14 dagar återbetalas inte fraktkostnaden. Observera att vi tillämpar 14 dagars returrätt på varor från fyndhörnan samt beställningsvaror. Villkoren för att använda ångerrätten ska gälla är att varorna returneras i originalförpackning och i samma skick som när varan mottogs. Om varan har monterats/installerats/varit i bruk gäller inte ångerrätten. För att nyttja ångerrätten måste varan lämnas in till PostNord inom 14 dagar från den dag du registrerat din retur.
Vid retur eller byte ska varan vara oanvänd och återlämnas i obruten förpackning, inklusive eventuella etiketter. Undvik användning av silvertejp vid återförslutning av emballaget. Kostnaden för att returnera varorna står konsumenten för.
Skulle du få en fellevererad vara, måste du skicka varan till oss inom rimlig tid så får du rätt vara åter. Den fellevererade varan skall vara i oanvänt och oskadat skick. Vi kommer att skicka ut rätt vara snarast möjligt, förutsatt att produkten finns på lager eller förväntas komma inom rimlig tid. I annat fall kommer vi att återbetala beloppet på ditt konto.
Måttbeställda varor, så som tamp eller skräddarsydda splitsningar, kan inte returneras.
Återbetalning av pengar
När vi tar emot varan kontrolleras denna så allt är i ordning och konsumenten får en återbetalning av hela beloppet inom 14 dagar. Detta förutsatt att returen är registrerad på vår nätsida: https://www.watski.se/return-consumer. Vi kan hålla tillbaka återbetalningen tills vi har tagit emot varan eller om du inte kan bevisa att du har returnerat den. Beloppet återbetalas via samma betalningsmetod som konsumenten använde vid köp. Om konsumenten har till exempel betalat med ett kort returneras beloppet till det använda betalkort.
OBS:
Konsumenten kan missa att få hela beloppet återbetalat, detta sker om värdet på varan har påverkats eftersom:om varan inte är i samma skick som när den mottogs. Se kapitlet om Returer och Ångerrätt ovan.
Reklamation
Ditt köp omfattas av konsumentköplagen och som konsument har du 3 års reklamationsrätt. Vill du reklamera en vara som är köpt på Watski hänvisar vi dig till vår kontaktsida för reklamationer: https://www.watski.se/rek-consumer. Registrera ditt ordernummer och uppge en kort beskrivning av skadan. Vi återkommer snarast möjligt med ett lösningsförslag alt. en fraktsedel för returen. skickar ett returnummer och en returetikett som används för att snabbt hantera ditt ärende när varorna kommit till oss.
Vill du påbörja ett ärende måste Watski informeras inom en rimlig tid efter att defekten på varan är upptäckt. Vi rekommenderar att du reklamerar varan så snabbt som möjligt, senast inom 2 månader efter det att felet har upptäckts.
Om reklamationen är berättigad kommer Watski naturligtvis återbetala fraktkostnaderna som uppstod genom att skicka varan till oss. Om inte, måste du som konsument betala alla transportkostnader, inklusive våra fraktkostnader för retur av varan efter undersökning. Kom ihåg att varan alltid måste skickas i rätt förpackning och ta emot kvitto för leverans. Konsumenten har ansvaret för paketet / varorna fram till Watski. Spara därför leveranskvitto med information om spårnummer.
Det betyder att du antingen kan få ett felaktigt objekt reparerat, utbytt, pengarna tillbaka eller nedsatt pris, beroende på den specifika situationen. Det är naturligtvis ett krav från Watski att klagomålet är berättigat och att felet / skadan på varan inte beror på hanteringsfel, normalt slitage, modifikationer och missbruk av konsumenten. Detta inkluderar användning av fel spänning till någon av produktens komponenter.
Ytterligare tar vi hänsyn till konsumentköplagens regler om reklamationer (Konsumentköplagen).
Observera att varor som skickas utan porto, tas inte emot av Watski.
Om du har mottagit fel produkter eller saknar produkter i ditt paket, ta omedelbar kontakt med vår kundtjänst, gärna med information om ditt ordernummer och bilder på det som du har mottagit.
Klagomål
Vid klagomål över ett köp hänvisas konsumenten i första hand till Watski AB, Lockarpsvägen 6 b, 213 76 Malmö, mail: kundservice@watski.se.
Om vi inte hittar en tillfredsställande lösning kan konsumenten, om de relevanta villkoren är uppfyllda, skicka in ett klagomål söka råd hos Hallå Konsument eller göra en anmälan hos ARN.
EU-kommissionens online klagomål kan användas för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant om du är bosatt i ett annat EU-land. Ärende görs här>>>.
Alla andra frågor till WATSKI
Vid frågor eller funderingar, kontakta oss via mail: kundservice@watski.se
Senast uppdaterad 2024-08-14