Watski Logo Light
Sökförslag
Visar av produkter
Visa alla

Produkttest av Temo 450

Sommaren har bjudit på en mängd underbara ögonblick och minnen, men en av de mest minnesvärda upplevelserna för oss var när vi förvandlade vår årliga paddling till ett elektriskt äventyr. Kalla det fusk eller inte men den elektriska upplevelsen var minst lika autentisk som om vi hade använt manuella paddlar.

Vi valde en vacker insjö strax norr om Kristianstad som testplats för att utvärdera Temo 450 och dess förmåga att leva upp till sina löften. Vi testade transportering av elmotorn, montering, användning för hand, batteritid, styrning och topphastighet.

Det bör påpekas att denna elmotor inte är avsedd för kanadensare, utan snarare för mindre båtar som dinghies eller ribbåtar. Trots detta valde vi att utmana produkten genom att använda den på en kanadensare. Varför nöja sig med det förväntade när ett produkttest kan sträcka gränserna för dess användning?

Transport av motorn:

Att stuvad in motorn var enkelt och bekymmersfritt. Dess slimmade design gjorde att vi inte behövde oroa oss för särskild plats för elmotorn. Dess robusta konstruktion eliminerade risken för skador om den låg pressad under annan packning, vilket gjorde transporten enkel och säker. Intressant nog tog elmotorn mindre utrymme och var enklare att packa än våra vanliga paddlar. Motorns längd i hopfällt läge är bara 130 cm, tack vare ett teleskopiskt skaft som kan förlängas upp till 170 cm.

Montering av beslag:

Monteringen av beslaget på kanoten var något utmanande. Det medföljande fästet är utformat för en akterspegel och på grund av en kanadensarens avsaknad av en sådan var vi tvungna att montera fästet på sidan istället. Det löste vi genom att använda en distans mellan skrovet och fästet. Det permanenta fästet monteras enkelt med fyra skruvar och blev mycket stabilt. Efter det satte vi på motorn, som säkras med en plastmutter som var säkrat med ett snöre i fästet för att undvika att den hamnar i vattnet.

Med facit i hand skulle vi dock ha övervägt att köpa det tillfälliga beslaget, som fästs med tving istället för skruvar. Detta skulle ha sparad tid och undvikit påverkan på kanotens skrov.

Monteringen flöt smidigt och krävde minimalt med verktyg och arbete. För permanent montering på en mindre båt rekommenderas att använda en tätning såsom Sikaflex 591. Vi valde att bortse från detta eftersom fästet skulle demonteras efter användning.

Användning för hand:

Överraskande nog upplevde vi att det var nästan enklare att använda motorn manuellt, åtminstone med våra förutsättningar. I vårt fall, med en kanot, kunde den användas på samma sätt som en vanlig paddel. Detta gav oss större frihet att navigera strömmar och vindar som annars skulle påverka kanotens riktning. Om motorn ska användas för hand rekommenderar vi starkt att köpa till flythjälpen. I händelse av att man skulle tappa motorn är detta ett väldigt gott skydd som gör att du enkelt kan plocka upp den från vattnet.

Batteritid:

Vi blev positivt överraskade av batteritiden. Temo utlovade 45 minuters gångtid vid marschfart, men motorn överträffade denna uppskattning. Det tog oss ganska exakt 45 minuter att ta oss från punkt A till B, och när vi kom fram visade batteriindikatorn att det var 25% batteri kvar. Detta var efter att vi tesat motorn ganska hårt och kört med full gas större delen av biten.

En anmärkning vi hade var att batteriindikatorn endast hade fyra nivåer, vilket gjorde det svårt att exakt bedöma återstående batteri. Dock anpassade sig indikatorn till den aktuella hastigheten. Den sjönk till 0-25% vid full gas och ökade till 26-50% vid marschfart. Detta gav oss en bra uppfattning om återstående tid. Att anpassa motorns förbrukning av batteri var enkelt, eftersom motorn har en steglös hastighetskontroll som gör det möjligt att snabbt anpassa hastigheten genom att släppa lite på gasen.

En annan sak vi lade märke till var att de första 50% av batteriet förbrukades snabbare än de sista. Vid kontakt med tillverkaren efter hemfärd, visade sig detta vara ett normalt fenomen. Det är helt enkelt så batteriindikatorn fungerar och man får bevisligen ändå ut mer av batteriet än vad specifikationerna utlovar.

Styrning:

Vi var imponerade av hur lätt det var att styra motorn, även med en kanot. Den långa hävarmen och det stora vridmomentet på motorns "long tail"-konstruktion gav oss en imponerande styrka och möjlighet att snabbt ändra riktning. Vi provade även att backa med motorn, vilket görs genom att hålla inne en knapp och trycka på gasen. Det fungerade bra både monterat med beslaget och när vi använde den för hand. Vid användning för hand var det dock nödvändigt att hålla motorn i ett stadigt grepp då motorn sugs ner på grund av dess vinkel och raka design.

Topphastighet:

Vi bedömde att topphastigheten låg runt 6 knop, med kanoten lastad med packning och tre vuxna ombord. Detta var mer än tillräckligt för ändamålet. Jag satt längst bak med motorn och styrde oss enkelt till vår destination, medan de andra två kunde luta sig tillbaka och njuta av färden.

Sammanfattningsvis överträffade Temo 450 våra förväntningar på alla sätt. Motorn gav paddlingen en ny dimension, och vi drog till oss avundsjuka och imponerade blickar från andra som kämpade med manuella paddlar i sjön. Batteritiden var längre än förväntat, den enkla hanteringen var mycket uppskattad, och friheten att inte behöva montera den elektriska paddeln gjorde upplevelsen ännu mer positiv.

 Temo 450 är helt enkelt en innovativ och mångsidig elmotor och rekommenderas till alla som vill ta sig fram på vattnet utan krav på hög topphastighet.

Tim Ekberg,

E-commerce manager på Watski med passion för friluftsliv.

?
Kundvagn
Logga in
Glömt ditt lösenord?
Bli medlem
Redan medlem? Logga in här för att ta del av fördelarna
Glömt lösenordet
Fyll i din email nedan så skickar vi instruktioner till din email på hur du återställer ditt lösenord