Tips på hur du minskar din bränsleförbrukning
batmiljo.se har som uppgift att samla information om hur man förbättrar båtmiljön. Här följer lite tips från dem om hur du minskar din bränsleförbrukning.
Tips för att minska bränsleförbrukningen
Det finns många faktorer som gör att din båt drar onödigt mycket bränsle. Det är inte bara genom att tanka med alkylat eller byta till en effektivare båtmotor som man kan minska utsläppen av miljöfarliga ämnen i vattnet. Genom att bli mer medveten om sin egen körstil kan man spara bränsle.
Här kommer några användbara tips:
- Ta inte med onödig vikt i båten, lasta ut det du inte behöver – det lönar sig.
- Om du inte använder vatten ur tanken så ha den tom.
- Töm toatanken i en sugtömningsstation så ofta som möjligt.
- Se till att det du har med dig är packat på rätt sätt, båten ska inte vara framtung eller baktung.
- Dra ner på farten, du sparar mer bränsle än du tror!
Med eco-driving kan du minska bränsleförbrukningen genom att anpassa farten efter omständigheterna. Bara genom att hålla några knop under toppfart minskar du bränsleförbrukningen rejält.
Ekonomisk fart
- För en 7- metersbåt ligger normalt en ekonomisk fart kring 18 knop
- För en 9- metersbåt ligger den ekonomiska farten kring 20 knop
- För en 11- metersbåt ligger den ekonomiska farten på ca 23 knop
- Farten variera självklart från båt till båt beroende på vad deras toppfart är konstruerad för, men generellt kan man säga att man ska köra lite över planingsfart. Testa att köra i den ekonomiska farten och trimma powertrimmet och viktens långskeppsplacering så att båten går så fort som möjligt med oförändrat gaspådrag.Du kommer att märka skillnaden på bränsleförbrukningen.
Se efter propellrarna på din motor
Om motorn på din båt kan trimmas i höjdled bör du regelbundet undersöka skicket på dina propellers. De är lätt att köra på något under ytan som kan skada dem. Skadade propellrar gör motorn mindre effektiv vilket leder till att bränsleåtgången ökar. I synnerhet är det viktigt att propellerns framkant är i gott skick. Skador i framkant av propellrarna går att åtgärda själv. En rejäl skada kan knackas ut genom att använda två hammare. Håll den ena bakom som anslag och knacka försiktigt ut skadan – byt sida så att skadan blir mindre från båda hållen. Banka inte för mycket för då tunnas bladet ut. Du kan även ta en fin stålfil och slipa till de mindre skadorna. Efterbehandla sedan med fint sandpapper på en klots. Se till att det blir jämnt. Större skador kan ofta åtgärdas av en fackman alternativt behöver propellern bytas.
Tvätta båten och dra ner på bränsleförbrukningen
Att ha en smutsig båtbotten är som att köra en bil med handbromsen åtdragen. Påväxten under båten går att tvätta bort och du kommer märka en betydlig skillnad. För att göra det lätt kan du genom att köra in i en grund vik, hoppa i och skrubba bort påväxten med borste och svamp men andra alternativ är att till exempel nyttja någon av de båttvättar som tillhandahålls av marinor. Båttvättar i vattnet blir allt mer vanligt och fungerar mycket bra. Det kan även löna sig att ta upp båten under säsongen och högtryckstvätta den på land över en spolplatta som tar hand om det överblivna spillet.
Läs gärna mer om hur du som båtmänniska kan göra mer för miljön på www.batmiljo.se