Att välja propeller
Vilken typ av propeller du har på din motor påverkar hela båtens köregenskaper.
Hur väljer jag då rätt propeller?
Är du på väg att byta propeller på din utombordare eller din inombordare med drev, så är det en del du kan påverka genom ditt val.
Originalpropellern som medföljer motorn är oftast helt OK och är en standardpropeller som oftast fungerar hur bra som helst. Men vill man ha en ökad prestanda eller en propeller som är mer anpassad för just vad jag kommer använda båten mest till, så finns det mycket att vinna på att köpa en ny propeller. Varvtal vid maxfart, diameter och stigning är det man jobbar med.
Är det acceleration eller ekonomi som är viktigast för dig?
Bestäm från början vad du skall använda båten till. Skall du dra vattenskidor eller är båten mer till fiske? Börja med att räkna ut båtens totala vikt. Vad väger båten och hur mycket väger ”innehållet” dvs hur många personer och packning brukar det vara.
Vilken storlek
Det är lätt att tro att ju större propeller desto bättre. Så är det inte. Enkelt sammanfattat ger en stor diameter, stor vattenmassa som ger stor dragkraft. Storleken på propellern mäts genom avståndet från propellernavets centrum till ena bladets ytterkant multiplicerat med två. Enheten anges i tum.
En propeller med en mindre diameter har mindre motstånd att jobba mot och med en högre stigning förbättrar detta toppfarten.
Dragstyrkan och accelerationen däremot blir bättre av en större diameter och mindre stigning. Båda dessa alternativ kan resultera i samma toppvarv för motorn, men kan ge helt olika egenskaper för båten.
Hur väljer jag propeller till min båt?
Den korrekta propellerstorleken till din båt och motor är baserad på fullgas. Det maxvarvtal som rekommenderas för din motortyp finner du normalt i motorns bruksanvisning.
Välj den propellertyp och storlek som ger din båt maximal prestanda när motorn arbetar inom rekommenderat varvtalsområde. Korrekt propellerstorlek förhindrar övervarvning av motorn men låter fortfarande motorn nå minsta varvtal för maxeffekt.
Använd din nuvarande propeller för att mäta vilket maximalt varvtal du uppnår. Om du under detta test överskrider rekommenderat maxvarvtal, öka inte gaspådraget. Om du under testet kan övervarva motorn måste du öka propellerns stigning. En ökning av stigningen med 2¨ minskar varvtalet med ungefär 300-400 RPM. Om du inte uppnår rekommenderat varvtal minskar du stigningen för att öka varvtalet.
Att byta från en ocuppad till en cuppad propeller kommer också att minska varvtalet. Den cuppade propellern i samma diameter och med samma stigning reducerar varvtalet med ungefär 200 RPM.
Lite förenklat kan man säga:
Motorn varvar för mycket = gå upp i stigning eller diameter.
Motorn orkar inte upp i varv = gå ner i stigning eller diameter.
Du vill ha bättre acceleration = gå upp i diameter och ner i stigning.
Du vill ha bättre toppfart = gå upp i stigning och ner i diameter.
Tänk på att diametern är det första numret som anges i en propellerbeskrivning. Stigning är det andra numret som anges i propellerbeskrivningen.
Lite förklarande termer:
Diameter
Storleken på propellern. Avståndet från propellernavets centrum till ena bladets ytterkant multiplicerat med två. Mäts i tum.
Det är lätt att tro att ju större propeller desto bättre. Så är det inte. Enkelt sammanfattat ger en stor diameter, stor vattenmassa som ger stor dragkraft. Storleken på propellern mäts genom avståndet från propellernavets centrum till ena bladets ytterkant multiplicerat med två. Enheten anges i tum.
En propeller med en mindre diameter har mindre motstånd att jobba mot och med en högre stigning förbättrar detta toppfarten.
Dragstyrkan och accelerationen däremot blir bättre av en större diameter och mindre stigning. Båda dessa alternativ kan resultera i samma toppvarv för motorn, men kan ge helt olika egenskaper för båten.
Diametern är två gånger avståndet från navets mitt till spetsen på bladet. Det kan även beskrivas som diametern av den cirkel som spetsarna på propellern utgör när den roterar.
Diametern är det första numret som anges i en propellerbeskrivning.
Stigning - Sträckan på den teoretiska väg som propellern skruvar sig framåt under ett rotationsvarv. Mäts i tum.
Stigningen är den teoretiska sträcka propellern tillryggalägger per varv. Har en propeller 20 tum tar den sig 20 tum framåt på ett varv. Teoretiskt sätt gör en högre stigning så att båten rör sig en längre sträcka i vattnet per rotationsvarv. Detta är dock i teorin eftersom det finns yttre påverka som bromsar såsom vattnet. Detta kallas slip.
När du drar full gas skall motorn arbeta sig upp till maxvarvtalet där den jobbar mest effektivt. Då blir bränsleförbrukningen bäst. Mindre propeller ger högre varvtal och större propeller ger lägre varvtal.
Varvar din motor för mycket på full gas så har du sannolikt en för liten propeller eller en propeller med för liten stigning. Varvar den för lite har du antagligen en för stor propeller eller en med för kraftig stigning.
Stigning är det andra numret som anges i propellerbeskrivningen.
Cuppning - Den skålformade kant på propellerbladet som samlar ihop vattenstrålen.
Många av dagens propellrar har en cup på propellerbladets bakkant. Det kan beskrivas som en kurvad ¨läpp¨ som ger propellern ett bättre grepp i vattnet, vilket medför en
reducerad ventilation, slirning och i de flesta fall en bättre acceleration. Detta fungerar bra även då motorn är kraftigt hissad och brukar då resultera i högre toppfart.
Ventilation
Ventilation uppstår när luft från vattenytan eller avgaser sugs in till propellerbladen. Detta medför att båtens hastighet sänks och varvtalet stiger snabbt. Ventilation kan uppkomma på grund av en snäv sväng, en väldigt högt monterad motor eller övertrimning av motorn.
Kavitation
Kavitation (förväxlas ofta med ventilation) är ett fenomen som uppstår när vattnet bildar ånga eller kokar beroende på en extrem tryckminskning på baksidan av propellerbladet. Stark kavitation kan orsaka fysiska skador på propellerns bladytor. Det finns flera orsaker till kavitation: dålig överensstämmelse mellan propellertyp och användningsområde, felaktig stigning eller skador på propellerbladens kanter m.m.
Rake - Bladens lutning bakåt i förhållande till propelleraxeln.
Rake är det gradtal propellerbladen lutar framåt eller bakåt i relation till navet. Raketalet kan påverka vattenflödet genom propellern och påverkar båtens prestanda. Bakåtlutad rake hjälper till att trimma båtens stäv uppåt, vilket oftast resulterar i mindre våtyta och därmed högre toppfart.
DAR (Developed Area Ratio)
Bladens sammanlagda area i förhållande till ytan av den cirkel som bildas utifrån propellerns diameter.
Är du osäker inför ditt köp kan du alltid höra med en fackman eller med vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Det är en god idé att ha en extra propeller i båten. Att inte ha med sig en reservpropeller kan jämföras med att köra bil utan reservdäck. :-)